Om half 8 loopt de wekker af. We zijn vroeg uit de veren want vandaag gaan we met de trein naar Venetië. Met de sneltrein wordt de 125 kilometer in 5 kwartier afgelegd. Na het ontbijt wandelen om kwart over 9 naar het station. Het is druk bij de ticket automaten.
Pescheira2016-0094 kleinWe kopen de tickets voor de heen en terug reis: 104 euro. Een flinke hap uit ons budget. We wachten een kwartier op de tgv die 5 minuten vertraging heeft. We vinden twee plaatsen, maar na vijf minuten blijkt dat we gereserveerde stoelen hebben en in het verkeerde treinstel zitten.
Pescheira2016-0109 kleinBij Verona lopen we naar onze plaatsen die bezet zijn. We hoeven niets te zeggen, want de Italianen staan direct op om een andere plaats te zoeken. Tegen half twaalf rijden we station Santa Lucia in. Dit is een prachtig station met veel winkels direct aan het Canal Grande. In het begin is het even zoeken hoe het werkt met de Vaporetto. Een dagkaart kost 20 euro. Je kunt dan onbeperkt van de water taxi gebruik maken. Boem weer 40 euro.
Pescheira2016-0108 kleinWe kopen er ook nog maar een plattegrond van Venetie bij: 3 euro. Als we bij pier D aankomen is de vaporetto afgeladen vol. We wachtten 10 minuten op de volgende. Hier worden we ingepropt. Net haringen in een blikje. Na een aantal stops zijn we doorgeschoven naar de railing en kunnen we van Venetie genieten. Pescheira2016-0120 kleinHet is prachtig met de vele bootjes, gondels en mooi gekleurde huizen. Na ruim een half uur varen stappen we bij het eindpunt San Marco uit. Ook hier is het poepie druk. We lopen langs de souvenirs winkels naar het plein. Bij de dom en de klokkentoren staan de bezoekers in lange rijen. We wilden deze gebouwen ook bezoeken, maar hebben geen zin om onze tijd in een rij te verdoen.
Pescheira2016-0088 kleinHet is tijd voor koffie en in een tentje bestellen we 2 cappuccino to go: 6 euro. Deze drinken we op een stoepje op. Dan lopen we naar de andere kant van het grote plein, voor een overzicht foto: een plaatje. Dan wandelen door de kleine drukke straatjes met de leuke winkeltjes. Jose is gek op de tassenwinkels. Komen we zonder nieuwe tas thuis?
Pescheira2016-0124 kleinVoor 2 euro kopen we een gekleurde wijnflesdop met glas. Ik kan de verleiding weerstaan om een anonymous masker te kopen. Een masker is het souvenir van Venetië. Op de tweede plaats staat een kapitein iglo pet.
We gaan over de brug der Zuchten en besluiten dan om met de watertaxi naar Academia. Het is nu lang zo druk niet op de boot en we kunnen zelfs voorin zitten. Bij Academia aangekomen wandelen over de hoge brug en bij snackbar San Vidal strijken we neer op het volle terras.
Pescheira2016-0508 kleinWe bestellen een halve liter wijn en twee pannini’s met gekookte ham. Smaakt voortreffelijk. Hier waren we aan toe. We genieten van het plein met de passerende toeristen. Dan wandelen we door straatjes en langs het water en nemen de watertaxi naar het station. Hier aangekomen lopen we weer door straatjes en bekijken we de winkels en prachtige huizen. De benenwagens zijn moe en we hebben dorst.
Pescheira2016-0481 kleinDaarom gaan we op een terras zitten. Jose neemt de populaire Spritz Aperol en ik een grote fles Heineken (66 cl). De straatmuzikanten hebben een leuk repertoire en veel bekijks. We wandelen terug naar het station. Bingo: er gaat een nieuwe tas mee naar huis. We hebben tickets voor  de trein van 17.50 uur. Mooi op tijd vertrekken we en de tgv zoeft met 170 km per uur door het mooie Italiaanse landschap.
IMG_4305Om tien voor half 8 zijn we weer op het station van Pescheira del Garda. Het is anderhalve kilometer lopen naar onze camping. Even bijkomene en de iPhone opladen. Dan eten we in het restaurant van Camping Butterfly allebei een pizza capriocciosa (8,50 euro per stuk) en drinken we een halve liter wijn (5,50 euro). We nemen nog een halve liter witte wijn mee naar onze veranda, waar nog tot half 11 lekker nagenieten van deze mooie, maar vermoeiende dag.