Vannacht heeft het weer flink geonweerd en gegoten. Desondanks hebben we allebei beter geslapen. Het harde bed begint te wennen. Om half tien lopen we naar de bus: 600 meter naar het begin van de camping en 100 meter naar de halte. Als we vertrekken is het droog, maar vlak voordat we bij de bushalte zijn begint het te miezeren. Als we voor het stoplicht staan zien we de bus aankomen.

P1010695Ons stoplicht staat zo lang op rood dat we de bus missen. Geen probleem want zo’n tien minuten later komt de volgende al. We stempelen onze weekkaart af en een half uur later stappen we bij halte Eur Fermi uit. Hier is ook het metro station met dezelfde naam. We rijden met de blauwe lijn, lijn  B, naar station Termini. Hier stappen we over op lijn A richting Battistini. Bij station Ottaviano – San Pietro stappen we uit.

P1010702Steigers, grote Panasonic beeldschermen, stoelen op het midden plein en heel, heel veel mensen die in een hele lange rij aansluiten om de kathedraal in te kunnen. 23 jaar geleden konden we gewoon naar binnen wandelen, maar nu moet iedereen door de security check. We zoeken het einde van de rij op om aan te sluiten.

P1010719Drie kwartier later gaan onze tassen door de scan en we hebben het gevoel dat de controle maar halve bak is. Nu gaat het sneller en we zijn zo in de beroemde kathedraal. Hier is het ook heel erg druk. Eerst bezoeken we de Pieta van Michelangelo. Het is dringen om foto’s te maken. In de kerk zijn delen met touwen afgezet.

IMG_2214Het middenpad met de mooie tegelvloer waarin de afstanden naar andere kathedralen in de wereld gegraveerd zijn, is afgesloten. Wat een verschil met 23 jaar geleden. Neen, dit is niet wat we verwacht hadden en van de Sint Pieter is een grote kermis attractie gemaakt. Na anderhalf uur hebben we het wel gezien. We schuiven aan in de rij om de koepel te bezoeken.

IMG_2235Een uur later zijn we bij het ticket office. We kopen 2 tickets voor 7 euro p.p. om met de lift het eerste deel af te leggen. Hier komen we in de koepel en hebben we zicht op een deel van het interieur van de kathedraal. We kunnen nu nog meer de helft bekijken. Het hele schip is niet meer te zien. 23 jaar geleden nog wel. Joost mag weten waarom dit niet meer mogelijk is. Zonde.

IMG_2238Dan volgen nog 320 traptreden naar de kruin van de koepel. Hier hebben we weer het prachtige uitzicht over de eeuwige stad. Dit is genieten en de moeite waard. Na een half uur gaan we naar beneden. Het regent nog steeds en we lopen de Via della Concialiaziona in. Hier koopt Jose een kerststal voor haar verzameling. Ik koop een Michelangelo kalender van 2014.

P1010748Aan de overkant van de straat vullen we onze cash euro’s bij en dan gaan we op zoek naar een restaurantje. In een zijstraatje zien we restaurant Venerina. Hier is het druk en we besluiten hier een pizza te eten. We bestellen allebei een pizza Caprisiosa en een klein flesje witte wijn. Heerlijk. Als onze magen gevuld zijn lopen we naar de Engelenburcht. Hier staat ook al een hijskraan voor dit mooie gebouw.

P1010749We lopen over de Pont Sant Angelo naar het Piazzo Navone. Dit is een prachtig plein met drie mooie fonteinen en een kerk die gesloten is. We wandelen rondom het plein en lopen dan via de Villa della Scrofa, naar het Piazza del Popolo. Dit plein is een stuk kleiner. We zijn moe en kunnen hier eigenlijk niet meer van genieten.

IMG_2256We lopen naar metrostation Flaminio en via Termini, waar we overstappen rijden we naar Eur Fermi. Het is zoeken naar onze bushalte maar uiteindelijk hebben we deze gevonden. Om 18.30 uur arriveert bus 70. We stappen in en hebben gelukkig een zitplaats. Om kwart voor 7 vertrekt de bus en om kwart over 7 stroomt hij leeg bij station Malafede.

IMG_2266Vijf minuten later zijn we bij de camping winkel waar we wijn, chips en chocolade kopen. Om kwart voor 8 zijn we bij onze caravan. We kunnen voelen dat we iets gedaan hebben. Tijd voor een douche, een biertje en een cola. We lopen nog naar de IJssalon en nemen allebei een heerlijke ijsco.

P1010759Dan nog even voorbereiden voor de dag van morgen. We hebben twee scenario’s, mooi weer (Forum Romanum) en slecht weer (Vaticaans Museum).
Ik drink nog een wijntje en ga om half 11 slapen. Wow wat een dag.