Om acht uur zitten we aan een goed verzorgd en overvloedig ontbijt. Voor negen uur vertrek de bus richting Armeense grens. Eerst koopt MJ brood voor bij de picknick. We hebben een aantal fotostops. Het landschap is prachtig. Het wordt allemaal wat kaler. Ruige bergen met een stromende rivier. In de verte zien we de grottenstad Vardzia liggen. MJ koopt de tickets en met een busje rijden we naar boven.

P1030273Daar staat de gids al te wachten. Ze legt enthousiast in goed verstaanbaar Engels uit over de geschiedenis van het grottenklooster. De kerk wordt gerestaureerd en staat vol met steigers. De fresco’s zijn prachtig. We klauteren door een tunnel van de vijfde naar de achtste verdieping. Smal, donker en laag, een avontuurlijk stukje. Het uitzicht over het dal is adembenemend. Na een uur wandelen we naar beneden.

P1030277MJ en Edvard hebben een picknick plaats geregeld. Voor twintig Lari mogen we van de plek met tafels en banken, gelegen aan de rivier, gebruik maken. Het is weer heerlijk. Iedereen levert zijn Lari’s in bij MJ in, deze worden toegevoegd aan de fooienpot. De envelop met fooi wordt door MJ en Jose klaar gemaakt.

IMG_0783Theo is van de kascontrole en Jose geeft in een korte mooie speech de envelop met inhoud aan Edvard. Hij heeft ons veilig door zijn mooie land gereisd. De drie jongens krijgen als aandenken Delfts blauwe klompjes. Dan beginnen we aan onze laatste etappe in Georgië en rijden we naar de grens met Armenië. Als we dichter bij de grens komen verandert het landschap.

IMG_0780We zitten boven de 1800 meter en de bomen zijn verdwenen. Het landschap is kaal en bestaat uit gras. Om kwart voor vier zijn we bij de grens. Beide grensposten verlopen vlot. Binnen een half uur hebben we twee stempels in ons paspoort en zet onze chauffeur Arthur de tassen in de bus. De weg is slecht en we kunnen niet doorrijden. Het landschap is prachtig.

P1030311Een uur later zijn we op het centrale plein van Gyumri. We hebben een half uur om geld te pinnen. De eerste ATM heeft geen cirrus of Maestro. De volgende wel en we trekken 100.000 uit de muur. We lopen over het plein en maken een paar foto’s. Dan rijden we naar ons hotel. We krijgen de sleutel van kamer 104 van hotel Araks, lekker groot en luxe.  Eigenlijk gaan we meteen op stap om de stad te verkennen.

IMG_0798Als eerste gaan we naar de grote zwarte kerk op het plein. Deze is heel anders dan we gewend waren, maar wel erg prachtig. Dan gaan we op zoek naar een tentje om wat te drinken.

IMG_0815Uiteindelijk belanden we op een dakterras achter een andere kerk. Deze kerk zijn ze aan het restaureren van de aardbeving van 1988. Er is trouwens veel schade in deze stad.

IMG_0819Op het plein achter de kerk was de jeugd aan het oefenen voor volksdansen. Op het dakterras konden we allen maar wat drinken als we er ook wat bij zouden eten. Dat hebben we dus maar gedaan. We maken kennis met het Armeense bier Ararat. Het is heerlijk. We eten er pizza, frietjes en salade bij. Intussen is het koud geworden. Na het afrekenen gaan we terug naar het hotel om een lekkere warme douche te nemen.