Het is een routine geworden: even na zevenen opstaan, acht uur ontbijten en om negen uur weg. Vilena is er al en net voor we willen vertrekken horen we een klap. Het is Margreet, die helaas gevallen is bij de opgang naar het restaurant. Ze is erg lelijk terecht gekomen en moet naar de kliniek. Later blijkt dat ze een meervoudige breuk net onder haar heup heeft.

IMG_1211Ze moet geopereerd worden en zal waarschijnlijk een aantal weken in de kliniek moeten blijven. Met een half uur vertraging starten we onze excursiedag. Als eerste staat het Amberdfort op het programma. We rijden de stad uit en de bergen in. Niet ver vanuit Yerevan stopt de bus en lopen we naar een plek waar stenen staan die het Georgisch alfabet voorstellen.

P1030963We rijden verder en ergens in de middle of nowhere stappen we uit en gaan met een gids te voet naar het fort. De tocht gaat door een prachtig landschap. Vlak, licht dalend tot aan een riviertje. Na de brug wordt het even anders. Een vrij steile klim in de hitte. Het heeft best moeite gekost, maar we zijn er gekomen. Na uitleg over het fort en het kerkje gaan we deze kort bezichtigen. Daarna is het tijd voor de lunch.

IMG_1225We hebben onze eigen picknick meegenomen: brood, worst, kaas, een ei en perzik. Bij het winkeltje er een bier en cola bijgekocht. Lekker in de schaduw hebben we zitten smikkelen. Daarna gaan we over een ongelooflijk slechte weg naar Mount Aragat en het Kari-meer. Onderweg zien we veel roofvogels, koeien en schapen.

P1030990De mensen uit de dorpen komen in de zomer naar de bergen, waar ze in yourts met hun kudde leven. Het is een mooi gezicht. Vooraf waren we gewaarschuwd, dat het bij het meer erg koud kon zijn. Nou vandaag in ieder geval niet. We hebben lekker in het warme zonnetje van de schitterende omgeving zitten genieten. Dan moeten we dezelfde “geweldige” weg terug.

P1040020We hebben twee keer een fotostop en bij de tweede zijn we zelfs uitgenodigd om in zo’n tent te kijken. De mensen zijn erg vriendelijk en leven met hun honden tussen de koeien en schapen. In de tent staan hun hele hebben en houwen. Kast, bedden, kachel en een grote bok gedroogde koeienstront. Terug in de bus roken we er helemaal naar. Dan gaan we terug naar Yerevan.

P1040030Het is een hele prachtige dag geweest en we zijn toe aan een opfrissende douche. Eenmaal gedoucht gaan we met busje 27 naar de opera. We wandelen naar Marco Polo en eten daar weer heerlijk. Bij de opera stappen we in de taxi.

P1040054Na  een halve kilometer moet hij telefonisch de weg vragen. Alles komt goed en na nog een pintje gaan we slapen. Morgen staan er weer andere mooie dingen op het programma.