We ontbijten om 8 uur. Het ontbijt is goed verzorgd en de geplande vertrektijd is half 9. Onze chauffeur Arthur heeft zich verslapen en daarom vertrekken we tien minuten later. We hebben een lange reisdag want de Selimpas is afgesloten. De weg op deze pas is namelijk weggespoeld en we rijden om via Jerevan. Volgens MJ is dit een uur extra reizen.

IMG_0956Na een klein half uur rijden zien we het prachtige Sevanmeer. Dit ligt op 1900 meter hoogte. We lopen via een aantal trappen naar het Sevanklooster en hebben een prachtig uitzicht over het meer. Het klooster is prachtig en we genieten met volle teugen. We wandelen op ons gemak naar beneden en drinken op een terrasje een kop Turkse koffie. We moeten 1000 dram per kop betalen en worden flink afgezet.

IMG_0986De normale prijs is 200 dram. Jose ruilt een sigaartje met een armenier voor een sigaret. Hij steekt de sigaar meteen aan en rookt deze over zijn longen. Hij hoest zijn longen bijna uit zijn lijf. Om kwart over tien rijden we weer verder. Om 11 uur stoppen we bij het kerkhof van het dorp Noratus. Hier zien we een van de grootste katchar velden van Armenië. Een kerkhof met prachtig gedecoreerde graf en gedenkteken.

P1030549Jammer dat we tegen de zon in moeten fotograferen. Na veertig minuten gaan we verder richting Jerevan. Hier komen we om 1 uur aan. We vullen onze voorraad Drams aan en rond half twee zitten we bij restaurant Jazzev. De menukaart is een krat, erg origineel. We bestellen allebei een California sandwich,  een soort kipburger. Heerlijk, zeker met een witte wijn en een fles Ararak erbij.

P1030564Om half drie vertrekken we voor de lange rit naar Sisian. Als we de stad uit rijden we door een kaal landschap. Bij de grens van Azerbeidjan wordt het bergachtig. Dan worden de bergen ruig. Prachtig. Na twee uur rijden hebben we een korte rook en plas pauze. We stijgen vervolgens flink en rijden over een pas van 2350 meter. Dan zien we een groot blauw meer liggen waar we omheen rijden.

P1030572Om half 7 zijn we in hotel Lalaner. Een grijze blok vlakbij het plein. We krijgen kaner 2-6 van dit oud Sovjet hotel en nemen een verfrissende douche. Deze ziet er aftands uit maar functioneert goed. Om kwart voor 8 gaan we naar restaurant Basem. MJ heeft hier gereserveerd. Voor ons hotel wordt een feest gehouden. Uit twee grote boxen galmt Russisch, Armeense muziek.

P1030574Bij het restaurant zijn te weinig zitplaatsen voor onze groep geregeld. Dit is in tien minuten opgelost. Volgens een andere reisleider van Koning Aap is dit het beste restaurant van Sisian. Nou dan wil ik de andere wel eens zien. Dit was knap waardeloos. Weinig voedsel en vet vlees in de maaltijdsoep. Dit was de 4500 Dram p.p (€9) niet waard.

P1030579Op de terugweg naar er hotel kopen we twee flessen Kilika bier en een cola. We lezen, schrijven en internetten nog wat, want morgen hebben we Eem lange excursiedag. We worden om half 7 gewekt.