Om kwart over tien loopt de wekker af. We hebben allebei redelijk geslapen. Om 11 uur zitten we aan de ontbijttafel. Een simpel maar uitgebreid ontbijt: hardgekookt ei, jam, boterhammenworst, tomaat, komkommer, kwark, sapje, thee, koffie, nectarine. Smaakt prima. Om 12 uur is het verzamelen voor de stadswandeling.

IMG_0099We lopen een paar minuten en staan dan al op het Vrijheidsplein, dat aanvankelijk Yerevanplein heette en onder het communisme het Leninplein was. Het standbeeld van Lenin is inmiddels vervangen door het monument van vrijheid en overwinning met op de top een bronzen beeld van St. Joris en de draak. We zien hier ook het in 1880 gebouwde stadhuis.

IMG_0114Dan nemen we een ondergrondse oversteek, waarin allerlei winkeltjes zijn, en lopen naar de Roestaveli boulevard. Marie Josee geeft uitleg en wijst de belangrijkste musea aan. Deze kunnen we op dag 6 gaan bezichtigen. We bezoeken de Kasjvetikerk waar twee babies gedoopt worden. Een prachtig ritueel. De priester speelt het spel mee en showt de baby zodat we foto’s kunnen maken.

IMG_0120We lopen terug richting het oude stadsdeel. Hier zijn heel veel terrasjes. De toren bij het poppentheater is mooi en heel bijzonder. Marie Josee geeft tips voor restaurants en terrasjes en bij ‘The KGB is watching you’ drinken we een heerlijke kop koffie. ‘Miss Madonna’ moet de bakkies troost bij de buurman gaan halen.

IMG_0145Het begint te regenen maar uiteindelijk hebben we hier weinig last van. We lopen richting Gorgasaliplein en zien de badhuizen en de belangrijkste moskee van Tbilisi. Dan wandelen we naar de kabelbaan. In een gondel sjezen we naar boven en hebben we een prachtig uitzicht over de hoofdstad van Georgië. Adembenemend. We lopen naar het standbeeld van moeder Georgië.

IMG_0165Dit is een 20 meter hoog aluminium beeld van een vrouwenfiguur die in haar ene hand een zwaard en in haar andere hand een wijnbeker omhoog houdt. Een symbool van strijdbaarheid in een gastvrij land. We wandelen naar beneden en komen uit in het Joodse deel van Tbilisi. Dan gaan we naar een supermarkt waar we water kopen.

IMG_0175We zijn vlak bij het hotel, hebben in drie uur en vijfenveertig minuten 7,3 kilometer afgelegd. We strijken met Kees, Leo en Loes neer op een terras. Even later schuift Marie Josee aan. Ik drink bier en Jose wijn. Het is hartstikke gezellig. Om half zes lopen we naar het hotel en om 6 uur geeft Marie Josee een briefing van de reis. Dan wandelen we met de hele groep naar het poppentheater.

P1020591Hier is er restaurant dat Marie Josee gereserveerd heeft. We bestellen een baby kip in knoflooksaus met gemengde groenten en aardappel. Een geweldige keuze. De witte wijn is overheerlijk.  Het enige verbeterpunt van de vriendelijke bediening is het verminderen van de wachttijd.

P1020602Tegen tien uur rekenen we 75 Lari (37 euro) af en lopen we terug naar het hotel. De stad is prachtig verlicht en er zijn nog veel mensen op straat. In het hotel vraag ik de wifi access code, check het laatste nieuws, bel naar het bejaardentehuis en bestel een lekker koud biertje: Mtieli. Tijd om dit verslag te schrijven en na te genieten van een geweldige eerste dag in Georgië.