Vertrek 09.17 uur Rijtijd: 3 uur en 42 minuten         Afstand 239 km
Verbruik  5,2 l/100km      Gemiddelde snelheid    67,1   km/uur

IMG_1523Jose gaat om 8 uur douchen. Het hoesten is een stuk minder maar nog niet over. Het douchen kost veel energie en na afloop moet er even gerust worden. Dan gaan we ontbijten. De zacht gekookt eieren en omelet zijn koud. Jose neemt daarom knackebrood met jam en ik met kaas. Het ontbijt past bij onze ervaring van dit hotel: slecht. We zijn blij als we uitgecheckt zijn. Bij de receptioniste kan er nog geen lachje vanaf.

IMG_1530Rond kwart over 9 verlaten we de ongeasfalteerde hoofdweg van het spookstadje. We rijden snel op de 82 en genieten van de landschappen. Af en toe hebben we een buitje maar de zon laat zich ook zien. Op veel stukken mogen we maar 60 km per uur rijden. Dat maakt niks uit, want we hebben alle tijd. We passeren tunnels van 4 en 6 km lengte en rijden over een paar prachtige bruggen. Bij Storlet nemen we de afslag naar de E10.

IMG_1537We hebben besloten om de route met de ferry niet te nemen. Deze vaart om het anderhalf uur dus we moeten waarschijnlijk rond de drie kwartier wachten Hier hebben we geen zin in en over de E10 zijn we sneller op onze plaats  van bestemming. Bij een camping drinken we koffie en thee. Dan rijden we verder en begint het op te klaren. Het landschap is prachtig en we stoppen regelmatig om foto’s te nemen. Dan komen we in Storvaer aan.

DSCF5694Hier bezoeken we een prachtige houten kerk. Entree 30 NOK per persoon. Jose loopt op haar dooie gemak en moet onderweg een paar keer rusten. De kerk is de moeite waard. Dan is het nog 20 kilometer naar Henningsvaer. Het laatst deel van de route is erg smal. Gelukkig zijn er vlucht haventjes. Als we het vissersplaatsje in rijden, slaan we meteen linksaf, rijden de parkeerplaats over en parkeren de auto voor het Brygge hotel.

DSCF5685De ontvangst bij de receptie is hartelijk. We krijgen de sleutel van kamer 221. Een piep kleine ruimte met 1 stoel. Jose probeert een kamer met 2 stoelen te krijgen, maar deze zijn helaas bezet. Het nachtkasje wordt gebruikt om de koffer op te leggen. Dan gaan we het dorpje verkennen. Het is er druk en de winkels zijn open. Dit hadden we niet verwacht omdat het vandaag zondag is. Het lijkt hier wel Volendam.

IMG_1550Op ons gemak wandelen we en bekijken we de winkels. Het is prachtig weer en dan ziet het er allemaal toch vrolijker uit. Na de wandeling is Jose moe. Daarom gaat ze even op bed liggen. Ze valt direct in slaap. Ik vermaak me met mijn computer en mijn tijdschriften.

IMG_1570Ik neem een heerlijke douche en om kwart over zeven gaan we in het restaurant van het hotel eten. Het is een ruimte met veel glas en uitzicht op het water en de huisjes.

IMG_1579De kaart is beperkt en de wijn kost 16 euro per glas. Dat vind ik te gortig.  Als voorafje krijgen we heerlijk brood met roomboter. We bestellen allebei kippenborst met rissotto en drinken water bij het eten. Ik kan me niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb. Heb ik dat wel eens gedaan? Het eten smaakt goed. We rekenen af en gaan in de lobby wat lezen. Dan Skype ik met Henny die morgen voor 4 weken naar Canada vertrekt.

IMG_1578Op de kamer werk ik het reisverslag bij en lees ik nog wat. Om kwart voor elf trek ik het rolgordijn naar beneden om de kamer te verduisteren. Het is nog klaar lichten dag. Dan zoek ik mijn bed op, Jose slaapt inmiddels al.