Komoyvaer – Honningsvag – Kamoyvaer – Noordkaap – Skarsvag – Kamoyvaer

Vertrek 13.00 uur Rijtijd: 1 uur en 43 minuten         Afstand 86 km
Verbruik  6,6 l/100km      Gemiddelde snelheid    52,1  km/uur

DSCF5614De wekker loopt om 8 uur af. Jose heeft nog steeds koorts en het lijkt dat het hoesten alleen maar erger wordt. We gaan ontbijten, maar eten allebei niet veel. Ik vraag aan de vriendelijke medewerker, zij spreekt gelukkig wel Engels, of er een dokter in de buurt is. Ik krijg het telefoonnummer en leg de situatie uit. Om 13.30 worden we op de dokterspraktijk in Honningsvag verwacht. Jose kruipt onder de wol en ik ga maar wat lezen.

IMG_1453Het is zwaar bewolkt en mistig, echt geen Noordkaap weer. Ik twijfel of we ons reisdoel nog zullen zien. Tegen 1 uur rijden we naar Honningsvag, de hoofdstad van de gemeente Nordkapp. Ik heb een summiere routebeschrijving naar de dokterspraktijk gekregen, maar dat blijkt onvoldoende. We vragen aan voorbijgangers de weg en worden naar een wit gebouw met rode daken op een berg gestuurd.

DSCF5602Na en kwartiertje wachten roept dokter Bjarne Nicolai Marcussen ons binnen. Hij stelt wat vragen en luistert naar de longen van Jose. Hij twijfelt of het longontsteking of een virus is en daarom wordt een bloedtest uitgevoerd. Deze geeft duidelijk aan dat Jose longontsteking heeft. Hij schrijft een antibiotica kuur van 10 dagen voor en geeft een drankje tegen de hoest.

IMG_1468De medicijnen kunnen we ophalen bij de apotheek  in het centrum, bij de rotonde, van Honningsvag. We rijden terug naar ons hotel waar de medicijnen ingenomen worden. We drinken thee en koffie op de kamer en besluiten om toch naar de Noordkaap te gaan.  We rijden naar de E6 en slaan rechtsaf. Al snel gaat het bergop en rijden we in de mist. Na 26 kilometer komen we bij het topje van het Europese continent aan.

IMG_1478We zijn op 71 graden, 10’21” Noorderbreedte. We betalen 480 NOK entree en krijgen hiervoor een folder en een kassabon waarmee 48 uur de Nordkapp kunnen bezoeken. Het kenteken van onze auto is op de bon geschreven, zodat het bewijs niet uitgewisseld kan worden. We parkeren de auto in de mist op de parkeerhaven en wandelen op ons gemak naar het hoofdgebouw. Jose is snel moe dus pauzeren we vaak.

scaniphone90We bezoeken de diverse bezienswaardigheden op verdieping -3. Om 17.00 uur kijken we in de bioscoop naar een prachtige panoramafilm die de vier seizoen op de Noordkaap laat zien. De muziek is prachtig en we vinden het jammer dat de film maar een kwartiertje duur. Dan kopen we op een verdieping hoger 6 ansichtkaarten met postzegels en nemen we de lift naar aankomsthal.

IMG_1455We bezoeken de souvenirwinkel en kopen een mooie polo en een certificaat. We gaan naar buiten en nemen foto’s van het monument met de stenen en met het symbool van de Noordkaap de Wereldbol. Hier wordt wat af gefotografeerd. In plaats van een Midzomernachtzon zien wij een Midzomernachtmist.  Jeetje wat is het koud.

IMG_1483De temperatuurmeter van de auto geeft 6 graden Celcius aan maar door de stevige wind voelt het veel kouder aan.  Ondanks de mist genieten we van dit bijzonder moment. Dan gaan we in het restaurant een kop thee en een kop koffie drinken.

DSCF5613En opwarmen. Dan rijden we terug richting Kamoyvaer. Onderweg stoppen we regelmatig om foto’s te nemen. De fjorden zijn prachtig en de lucht kleurrijk.

DSCF5627We rijden ook nog even naar Skarsvag. Het noordelijkste vissershaventje ter wereld. Rond 1900 uur zijn we terug bij ons hotel. Ik eet broodjes met leverpastei en Jose een sultana. We hebben allebei geen zin in avondeten. Ik werk het reisverslag en de financiën bij en neem een heerlijke douche.