IMG_6114Om 7 uur loopt de wekker af. We waren al wakker want het hotel is erg gehorig. Vanachter had ik barstende hoofdpijn maar de Neurofen heeft zijn werk gedaan. Het is half acht als we gaan ontbijten. Het is een buffet maar alles verloopt rommelig. Geen kopjes, geen bordjes geen brood. Geduld is een schone zaak. Het ontbijt smaakt heerlijk. Om half 9 verzamelen we bij de receptie. Dan vertelt Stefan dat er problemen zijn met de bus. We vertrekken pas om 11 uur.

IMG_6108We wandelen naar de Plaza de Armas en bezoeken de kathedraal. Hij is mooi door zijn eenvoud. Dan nemen we plaats op een bank en genieten, onder het genot van een sigaar van het straatleven. Een moeder geeft haar kind de borst, een zwerver wast zich in de fontein en de schoenpoetsers zoeken klanten. Dan wandelen we een zijstraat in en belanden in een drukke buurt. Hier zijn ook inpandige marktjes.

IMG_6119Alles wordt bij elkaar verkocht: kleren, groen en fruit vlees en vis. Jose maakt een klein kindje blij met een ijsbeertje. Het is koffietijd en we lopen naar La Encantada. Op de eerste verdieping drinken we op het terras een paar koppen cafe con leche. Verrukkelijk. We kijken uit op de straat zien aan de overkant een stel bouwvakkers in de volle zon werken. Begrijpelijk is hun tempo laag.

IMG_6126Het is inmiddels half elf en in het hotel gaan we in de schaduw lezen en internetten. Om elf uur gaan we met een klein busje op stap. We zijn met zijn tienen. Ook is onze gids voor vandaag erbij. Als hij zich voorstelt legt hij trots zijn naam uit. Hij heet Janssen met zijn voornaam. Dat komt, omdat zijn moeder in 1978 van hem beviel net na de wedstrijd Peru tegen Nederland. Peru verloor met 3-0 door o.a. twee doelpunten van Wim Janssen.

IMG_6130Daarvan was ze zo onder de indruk dat ze haar zoon naar hem vernoem, niet wetende dat Janssen een achternaam was. De excursie begon met een bezoek aan een aardewerkfabriek. Het was mooi om te zien hoe er vroeger door de Nasca’s gewerkt werd. De zachte klei, het dunne aardewerk en de decoraties, die werden aangebracht met babyhaar of lamahaar. Aan het einde van de uitleg kwamen we natuurlijk in een winkeltje terecht.

IMG_6134Daar hebben we een kannetje gekocht ( 65 PEN) ( Pacha mama ) toen zijn we verder gegaan en hebben we een bezoek gebracht aan een schooltje. Dat is opgezet in een heel arme wijk. De kinderen waren vrolijk en hebben nog voor ons gezongen. Wij ook, het Wilhelmus. Toen weer terug richting stad, waar  we uitleg kregen over het delven en verwerken van goud. De meneer himself was de vrolijke noot. Een groot ouwehoer dat de lachers op de hand kreeg.

IMG_6154Wat we nu wel weten is, dat het geen prettig werk is. Weer in het busje, nu om op weg te gaan naar de lunch. In een klein zaaltje, waar ook een groep Fransen zat, kregen we eerst twee broodjes met avocado en daarna een overdaad aan fruit. Wel 20 soorten. Lekker, niet lekker, van alles wat. Na de lunch zijn we met Lilianne in Vista Alegre naar het project Wawa Wasi gaan kijken. Dat is een een opvangregeling van baby’s en peuters.

IMG_6157Overdag wordt er voor hen gezorgd, zodat de ouders kunnen werken. Een prachtig initiatief. Tot slot van de excursie gaan we naar het kerkhof Necropolis de Chauchilla.. Daar kan Janssen helemaal zijn ei kwijt. Hij vertelde zeer bevlogen over de mummies. Hij is van beroep archeoloog, dus wist er alles van. Het was bijzonder interessant. Ergens langs de weg richting Nasca hebben we hem afgezet en zijn toen naar het hotel teruggegaan.

IMG_6177Daar kwamen tegen vijven aan. Wij zijn meteen naar La Encantada gegaan. Heerlijk op het boventerras met een bier, Pisco sour en een peuk genieten van het straatleven. Als we een tweede drankje bestellen, regelen we meteen iets te eten. We hebben kip met frietjes uitgekozen. Wat een verschil met gisteren. Dit was smullen. Na het afrekenen gaan we naar het hotel. Daar vragen we onze reistassen en prepareren we ons voor de nachtrit met de bus.

IMG_6188We hebben nog de tijd tot 9 uur, die we doorkomen met voetbal kijken. Peru speelt in de halve finale tegen Urugay in de Coppa America. Straks gaan we in optocht naar het busstation. Het is vier blokken lopen, maar met onze tassen is dat geen enkel probleem. Als we bij het busstation aankomen staat de bus van Cruz del Sur al klaar. Terwijl ik naar de tweede helft van de halve finale kijk, regelt Stefan dat onze koffers gelabeld worden.

IMG_6203Peru verliest terecht met 2-0 en eindigt de wedstrijd met 10 man. Voor we de bus in mogen wordt de passiergslijst afgevinkt en de bagage en ons lijf met een metaaldetector gescand. We hebben stoel 9 en 10 in het upper deck. Voor we vertrekken wordt iedereen onder vermelding van stoelnummer op video vastgelegd. Om kwart over tien vertrekken we voor nachtreis naar Arequipa.

IMG_6204De bus reist zeer comfortabel en we krijgen een pakketje met een broodje en cake en een pakje vruchtensap. In een display wordt de snelheid aangegeven. Bij het overschrijden van de 90 km per uur klinkt er een irritante piep. Helaas is het systeem vaak van slag en wordt er heel wat afgepiept. Rond elf uur zetten we de stoel in slaapstand en sluiten we onze ogen.

19 juli 2011 Nazca – nachtbus Arequipa (2350m)