Wat gebeurt hier? Om vijf sta ik al onder de douche. We hebben goed geslapen en ik voel me zo fit als een hoentje. Om half zes schuiven we aan bij het ontbijt dat bij de overnachting is inbegrepen. Het is simpel maar smaakt goed: brood met jam, thee, koffie en jus d’orange. We hebben een grote bus en dat stemt iedereen tevreden. We hebben allebei een plaats aan het raam en om klokslag 6 vertrekken we in het donker voor onze eerste etappe.

DSCF2814Het is zwaar bewolkt, maar dat is het altijd in Lima in deze tijd van het jaar. Gelukkig is het droog. Als we de buitenwijken van Lima hebben verlaten rijden we door een woest landschap.  Het is hartstikke mistig en we hebben enkele buien. We rijden een stuk langs de kustlijn, de oceaan is erg woest. Om kwart voor negen hebben we een plas- en koffiepauze van een kwartier. We nemen allebei een café con leche die voortreffelijk smaakt. (8 Pen).

DSCF2818Als we verder rijden klaart de lucht in een eet op. De lucht is blauw en de zon schijnt. De wereld ziet er ineens heel anders uit. Om tien uur, volgens planning, zijn we in Pisco het vertrekpunt voor de excursie naar de Ballestos eilanden. We moeten een half uur wachten voordat we de boot op kunnen. Het is onbewolkt en heet. Met 40 personen varen we met 70 km per uur over de pacific.

DSCF2829Na tien minuten stopt de speedboot en zien we een cactus in de rots getekend. Dit heeft iets weg van de Nazscalijnen. Onze gids Eduardo geeft goed uitleg en dan varen we weer tien minuten naar de Ballestas eilanden, ook wel “Galapagos voor de armen” genoemd.Hier zien een heel heel veel vogels: pelikanen, Peruaanse boogies (zeemeeuw), pinguins en nog veel meer. We zien ook zeeleeuwen die zwemmen en liggen te zonnen.

DSCF2824De beesten produceren een ongelooflijke stank maar de natuur is hier wonderschoon. Sommige eilanden zitten barstensvol met vogels. Bij het laatste eilandlt. ogen vogels over met hun bek vol vis. We varen terug naar Pisco en vlak voor de eindbestemming krijgt de motor kuren.

IMG_6070We varen met lage snelheid naar de aanlegstijger. Dan is het inmiddels half een en tijd voor de lunch. Stefan heeft bij een restaurant aan de boulegard een tafel gereserveerd.

DSCF2837Ik neem een hamburger met friet en Jose neemt vis. Smaakt prima. We drinker er cola en 2 biertjes bij en moeten 46 PEN afrekenen. Om twee uur vertrekken we voor de laatste etappe naar Ica. We rijden door een woestijn en zien de eerste zandduinen. Om kwart voor drie komen bij hotel Villa Valverde aan.

DSCF2842Over een uur vertrekt de optionele excursie naar Huachachina, een oase waar je kunt zandboarden en met een buggy door de duinen kunt rijden. We hebben hier geen zin in en willen lezen en relaxen. Onze kamer (205) die op de eerste verdieping van het complex ligt heeft een prachtig uitzicht over het zwembad en gratis WiFi. Bij de receptie vraag ik het wachtwoord en ik kan lekker met mijn iPad over het web surfen en mailen.
IMG_6058Onder het afdak bij het zwembad bestellen we een Pisco sour en een Cristal bier. Jose leest een tijdschrift en ik ga verder met Het Laatste Offer van Simone van der Vlugt. Dan is het tijd om te douchen. We hebben een heerlijke warme douche. We doen het rustig aan en om kwart over 7 gaan we in het restaurant van het hotel eten. Het is flink afgekoeld en we hebben het allebei koud.

IMG_6076We nemen een cusquena bier en een cola. Verder nemen we het toeristen keuze menu (26 PEN): omelette voor Jose en een asperge soep voor mij. Als hoofgerecht nemen we allebei een gegrilde kip met rijst, friet, mayonaise en ketchup. Het smaakt prima. Om 8 uur gaan we naar de kamer, daar is het warmer. We zijn moe en het is kwart over acht als we gaan slapen. Het moet niet gekker worden.