Vandaag staat een lange reisdag van 420 kilometer naar Marrakesh  op het programma. Kwart over zeven zitten we aan de ontbijttafel. De rest van de groep heeft al ontbeten. We drinken verse sinaasappelsap en thee en Jose neemt ook een broodje. Voor mij is het nog te vroeg om te eten. Klokslag half 8 vertrekken we richting Tinerhir. We rijden dezelfde weg als gisteren en de nomaden zijn al actief. De kloof is nu uitgestorven en de kraampjes zijn nog leeg.

DSCF2499Het landschap is prachtig en na 70 minuten hebben we de eerste fotostop. Aan beide kanten van de weg staan huisjes die de scheiding tussen de provincies aangeeft. Daarachter liggen de besneeuwde toppen van het hoge Atlas gebergte. Twintig minuten later hebben we een korte fotostop bij de ingang van de Dadeskloof. Op de bergstaat inhet Arabisch de tekst ‘ de Sahara i.s van ons’ geschreven.

DSCF2503Dit naar aanleiding van het conflict met Algerije over de westelijke Sahara. Even verder stoppen we bij een veldje waar vrouwtjes rozenblaadjes aan het plukken zijn. Jose krijgt een handvol en geeft het vrouwtje een Ariël ijsbeertje. in El Keela des Mgouna drinken we een Café case. Dan gaan we in een winkeltje rozenzeepjes kopen. Ook hier wordt Leo door een verkoper aangesproken met Ali Bali. Luc heeft voor 28 dh vier flesjes D’argan olie  gekocht.

IMG_5673Dit ruikt heerlijk du.s de dames gaan dit ook scoren. Jose koopt twee flesjes met  deze vitamine E rijke olie. Om kwart voor 11 vervolgen we de route van de 1000 kasbah’s.. Om half 12 stoppen we bij de kashba Amridil. Deze staat op het briefje van 50 dirham. Een prachtige kashba, zowel van buiten als van binnen. Om 12 uur vertrekken we richting Ouazarata een voormalig kruispunt van twee karavaanroutes. Hier komen we iets na half 1 aan.

IMG_5682Boven op een terras gaan we lunchen. We nemen allebei een salade, fruit en een cola. We hebben wel eens lekkere salade op. Het uitzicht op de kasbah’s was prachtig. We hebben geen behoefte aan een wandeling door de straatjes en om kwart voor twee rijden we verder. Na drie kwartier komen bij de kashba Aid Benhaddou aan. Eerst maken we een panorama foto en daarna wandelen we door de kashba.

IMG_5700We zien weer veel souvenir winkels en klimmen naar de top. Hier hebben we een prachtig uitzicht en we zien dat bij de poort een film wordt opgenomen. Als we naar beneden lopen worden we door een berber in zijn grot ontvangen. Hij is figurant geweest in de film ‘The Gladiator’ die hier is opgenomen. We drinken thee en krijgen een rondleiding door zijn huis. Luc geeft hem 40 dh uit de fooienpot maar hij vindt dit niet genoeg.

IMG_5739Als we naar buiten gaan laat hij lachend een bord zien met de entreeprijs van 10 dh per persoon. Dan lopen we naar de set waar de film Souria wordt opgenomen. Dit is een prachtig gezicht. Als de mannen te voet en te paard de poort gestormen ontstaat er een grote stofwolk. Dan steken we via zandzakken de rivier over en kopen in een tentje twee halve liters Cola light (6 dh per fles). Om kwart voor vier, een kwarier later dan gepland, zetten we onze excursie voort.

DSCF2535De lucht is inmiddels helemaal betrokken en even later rijden we in een zware regenbui. We passeren de Tizi n ‘Tichka pas (2260m) en zien de besneeuwde bergtoppen. Luc maakt een groepsfoto. Het is 15 graden Celcius en de verkopers zijn niet aardig. Ze roepen steeds ‘ kijken kijken niet kopen’. En dat doen we dus ook. Aan de andere kant van de pas klaart het weer op.

IMG_5760We rijden een flink stuk door en bij een terrasje langs de weg drinken we een cafe casse en een thee à la mint. Jose koopt voor 30 dh een Touareg sjaal (vraagprijs 100 dh). Na een eind rijden komen we achtertwee vrachtwagens die over de weg kruipen. Dat schiet niet op en levert de nodige vertraging op. Het is half 9 geweest als we bij hotel Isane aankomen. We krijgen de sleutel van kamer 112, brengen onze spullen hier naar toe.

IMG_5789Een simpele kamer die goed genoeg is voor ons verblijf in Marrakesh. Op het dakterras van ons hotel eten we een omelet en drinken we een cola. Er worden geen alcoholische dranken geschonken. We hebben een prachtig uitzicht op het beroemste bouwwerk van de stad: de Koutoubia moskee. Om half 11 gaan we naar onze kamer en gaan we slapen. Het was een lange, indrukwekkende maar vermoeiende dag.