tunesieroute.jpg-for-webOm 7 uur loopt mijn wekker af. José is dan al een half uur aan het rondspringen.  We hebben besloten op tijd op te staan zodat we alles op ons gemak kunnen doen. De laatste voorbereidingen worden getroffen en om kwart voor 8 vertrekken we met onze bolide naar Schiphol. Het eerste stuk gaat erg vlot. De zon schijnt en het is niet al te druk op de weg. Hier komt plotseling verandering. Vlak voor Breukelen sluiten we aan in een file.

DSCF0054Deze is erg hardnekkig en over twee kilometer doen we bijna 1 uur. De oorzaak: wegwerkzaamheden. We beginnen al zenuwachtig te worden, maar plotseling rijden we weer. Geen spoor van wegwerkzaamheden te zien. Het laatste stuk gaat weer vlot en om 10 voor tien komen we bij P4 Lang Parkeren aan. We hebben bericht gehad dat we met onze reservering  hier kunnen parkeren. Het terrein staat behoorlijk vol.
DSCF0059We lopen met de bagage naar de bus die ons in 10 minuten naar vertrekhal 3  brengt. Bij de incheckbali ontmoeten we Natasja, onze reisleidster. Ze heeft een Sawadee T-shirt aan, dus dat kan niet missen. We maken kennis, checken in, roken een peuk, kopen sigaren en drank en gaan dan naar onze stamkroeg  op Schiphol: Bar Amsterdam. We drinken een witte wijn en een pilsje en lopen dan naar gaat E06.

We kunnen meteen door de security check.

DSCF0056Natasja is op zoek naar de medereizigers maar ze krijgt geen contact met de mensen die zitten te wachten. Nu begint Natasja zenuwachtig te worden. Uiteindelijk gaat ze bij de security bali de passagierslijst controleren. Als ik een foto maak, heb ik meteen bewaking aan mijn broek. De foto wordt gecontroleerd en akkoord bevonden.
Dan gaan we boarden. We zitten helaas niet naast elkaar, maar dat overleven we wel.

DSCF0062Met een vertraging van ruim een uur vertrekt de Airbus A-320 richting Afrika. De geplande duur van de vlucht is 2 uur en 40 minuten.
Tot onze verrassing krijgen we eten aan boord. Je kunt kiezen tussen “chicken or beef”. Ik neem de kip.  Deze is aan de vettige kant. Als drank neem ik bier. Het blikje Celtia was goed koud en smaakte prima.
Om vijf voor half vier landen we op het vliegveld van Tunis.
De klok kan een uur terug.

DSCF0060We wandelen naar belt 6 waar onze bagage op gedropt wordt. Deze hebben we redelijk snel.  Natasja verzamelt de groep, maar we missen nog 1 medereiziger. Bij de pinautomaat trekken we 500 TD (Tunesiche Dinar) uit de muur. Hier ontmoeten we nummer 13 van de groep, Pieronne, die via Parijs is komen vliegen. Dan gaan we naar buiten bij de fontein zitten. José haalt een cola en een water. Het is warm en de zon brandt er op los.

DSCF0064Om half vijf gaan we inchecken. Dit verloopt soepeltjes. Dan gaan we in het piep klein restaurantje een cola light en een Celtia bier drinken.  De wisseltruc met de TD’s valt in mijn nadeel uit. Ik zie het maar een vorm van ontwikkelingshulp en zal voortaan beter op mijn hoede zijn. We roken allebei een peuk en vermaken ons prima.
Om half 6 is het tijd om te boarden voor de vlucht naar Djerba.

DSCF0068Met een bus worden we naar een klein vliegtuigje van Sevenair gebracht. Het is een turboprop die best veel lawaai maakt. We krijgen frisdrank aangeboden en de geplande vluchttijd is 1 uur. Om 19.00 uur landen we volgens schematijd op Djerba. De bagage is er snel en er staan twee Toyota landcruisers  klaar. Na een kwartier rijden komen we om 10 voor 8 in het El Mashrek hotel aan. We krijgen de sleutel van kamer 132 en om kwart over 8 is het verzamelen voor het gezamenlijk diner. Dit nuttigen we bij de buren: als voorgerecht Brik a l’oeuf en als hoofdgerecht: escalope met friet. We drinken er een paar glazen water bij.
Dan doet Natasja een korte briefing en storten we 60 TD per persoon in de gezamenlijke pot. Rond 10 uur gaan we naar de kamer. Voorbereidingen treffen voor morgen en lekker slapen. Morgen begint de vakantie pas echt.

25 april 2009 Amsterdam – Djerba
Getagd op: