We slapen uit tot 08.30 uur en gaan ontbijten. Vanochtend kiezen we om het rustig aan te doen en een tweede bezoek aan Petra over te slaan. Na het ontbijt pakken we de rugzakken in met de benodigde spullen voor de woestijn. De overige bagage gaat naar het hotel in Aqaba. Dan lopen we naar een supermarkt en kopen cola, chips en biscuits. Op het hotel terras drinken we thee en koffie en schrijf ik het reisverslag.

Het is onbewolkt en de zon schijnt er flink op los. Om 12.30 uur vertrekken we met een minibusje naar het volgende avontuur.cDe bus komt al weer later. Het is vrijdag en op het dakterras luisteren we naar de agressieve preek van ruim een uur. De iman is via de luidsprekers van de vlakbij gelegen moskee hard te horen. Pas om 13.30 uur komt een mini busje ons ophalen.

DSCF0066We passen precies met 19 personen in de Toyota. Een deel van de bagage moet op de achterbank. We rijden in twee uur en een kwartier naar het Wadi Rum visitors center. Anneke koopt de tickets. Hier is het tijd voor een sanitaire stop. Dan is het nog 5 kilometer rijden naar het beginpunt van de wandeling. Onze gids loopt voor ons uit en na tien minuten springt hij op de jeep met onze ‘kleine’ bagage voor twee dagen.

DSCF0077SAMSUNG DIGITAL CAMERAWe baggeren door het mulle zand. Het is zwaar lopen en de groep wordt één langgerekt lint. De gids staat 500 meter verder op ons te wachten en onder aanvoering van Henk J lopen we express verkeerd. Al wuivend en rennend probeert de gids onze aandacht te trekken. Wij volgen hem weer en hij loopt op grote afstand voor ons uit. Het is warm en het loopt zwaar door het mulle zand. Om kwart voor zes komen we op een plek waar we gaan wachten op de zonsondergang.

We hangen vijf kwartier en de ondergang is niks bijzonder. Dan is het nog een kwartier lopen naar ons kamp. Hier staat een grote bedoeïenen tent. Verder niks, geen tafels, stoelen en geen sanitaire voorzieningen. We zitten op onze kont rond een gedoofd kampvuur. Om half 8 wordt het diner geserveerd en is het kampvuur aangestoken. De kok heeft een overheerlijke maaltijd gemaakt.
De omgeving is prachtig maar het zit niet makkelijk op de grond.
DSCF0082Mijn rug begint te protesteren. Uit de telefoon van Jenny komt nog wat jaren 69 muziek en om 22.30 uur duiken we de bedoeïenen tent in. Eerst nog even naar de prachtige sterrenhemel gekeken.