Iets over 12 uur gaan we proberen te slapen. De bedden zijn goed en de airco doet zijn best. Het valt niet mee. Door de vermoeidheid kunnen we niet inslapen. Na veel draaien en woelen is na een hele tijd Phons het eerste vertrokken. Ligt het aan de koffie? Tegen de ochtend slaap ik ook. Om 7 uur de wekker. De zon komt op.
Om half 8 gaan we naar beneden voor het ontbijt.
Francien, Paul, Liesbeth en Marieke zitten er al. Ze zijn vol belangstelling.
vc5.JPG-for-web-normal

En neen, we hebben geen ruzie gehad over de paspoort affaire. Het inclusief ontbijt bestond uit een groot brood, ei, jam en jawel hoor, la vache qui rit. Lekkere lipton thee maakte het compleet. Na het ontbijt hield Pauline een welkomst c.q. info speech.
Om 9 uur staan we allen klaar voor de brommer rit naar het mausoleum van Ho chi Minh. Wat een belevenis. Handig manoeuvreerden de brommer chauffeurs door de hectische chaos van Hanoi. Bij oom Ho aangekomen, veilig en wel voor 10.000 Dong p.p., begint het te hozen. Toch niet zo slim die plu’s op de hotelkamer. Van Pauline krijgen we een plastic regenjasje. Een super zweetding. Tassen inleveren en dan in de rij voor Ho. Zelf zijn we ook een bezienswaardigheid. Langzaam schuifelen we richting ingang.

vcw-8

Ho Tussaud lag er koeltjes bij. Ja, ja we hebben hem gezien. Dan gaan we eerst onze rugzak weer halen en kijken in het park waar Ho Chi Minh leefde en werkte. Wel leuk maar niet bijzonder.
Dan verder richting een pagode op één paal en daarna naar een culturele tuin en de tempel van de literatuur waar het beeld van Confusius te bewonderen valt.
Na een korte waterpauze splitst de groep zich op. Vijf zelf weg en de andere tien weer op de brommer richting het Hoan Kiem meer.
vcw-7Bij een stoplicht kunnen er acht door. Mart-Jan en ik blijven achter. Dan komt er een kink in de kabel. Mijn chauffeur rijdt rechtdoor in plaats van rechtsaf. Zit ik daar met mijn mond vol Vietnamees alleen in een vreemd land. Het voelde niet prettig. Waterpuppet show en dat snapte Dik Trom niet goed. Na een paar rondjes doemt plotseling de groep op.  Hè gelukkig, doet voelt heel wat fijner. Even afrekenen (10.000 Dong) en weg was Dikkie.
vc6.JPG-for-web-normalMet z’n allen slenteren we over een markt. Groenten, fruit vlees en veel levende vis. Versierde krabben en bosjes kikkers. De foto’s zijn goed gelukt. Honger. Pauline neemt ons mee naar een tentje met dakterras. Twee bier, twee noodle soep met groenten en tomaat en een portie (vette) springrolls. De vette rollen waren eigenlijk niet nodig want de soep vulde genoeg. Rekening 34.000 Dong. Geen geld voor een goed gevulde maag. Nu splitsen onze wegen weer. Pauline gaat met ons pinnen en de rest verdwijnt.
vcw-9Als het bankieren gedaan is gaan we samen een rondje om het meer lopen. Het is bloedheet en we zweten ons een ongeluk. Aan het eind van de ronde is een terras, waar we een bier en een cola bestellen. Na een stoelendans zitten we heerlijk rustig bij te komen. Was nodig. Ook de Dong-Xuan markt in het oude stadsdeel staat nog op het programma. Door de hitte sjokken we langs winkeltjes en een hoop rommel. De markt was niet echt bijzonder en eigenlijk hebben we het wel gehad. Terug naar de hotelkamer waar we onze natte zweetkleding uit kunnen doen en ons kunnen opfrissen. Bij de hotelbuurvrouw hebben we nog wat drinken gekocht.
vcw-10Heerlijk die airco. Na wat geklets begon ik te schrijven en inmiddels is Phons in Vietnamees dromenland. Mijn eigen ogen houden het ook niet open. Vandaar de wekker gezet en ook gaan slapen. Tien over 6 zijn we wakker geworden en ben ik gaan douchen. Haren met de hotel föhn voor tien minuten netjes gemaakt. Schone kleren aan en dan gaat Phons nog even douchen en dan gaan we om half acht met z’n allen eten. Eerst voor het zoutgehalte nog een glas bouillon op.
vc7.JPG-for-web-normal

Beneden in de hal zat Thuy onze Vietnamese gids.  Een aardige, zeer goed engels sprekende gast. Na een hele omzwerving belanden we bij Little Hanoi, een fameus restaurant dat door de Lonely Planet wordt aanbevolen. Het eten is zalig. Een heleboel verschillende gerechten. Bier en cola en voor anderhalve ton zijn we klaar. De grote bedragen vliegen om je oren. Een ton is niks (zo’n 5,50 euro).
Na het eten met een Linda, Wilbert, Ferry en Pauline nog wat op een straathoek drinken. Het was erg gezellig. Om half 12 naar bed. Slapen lukt weer niet. Phons zaagt een bos om. Om twee uur ben ik nog wakker. Eindelijk val ik in slaap. Morgen naar Halong Bay.